Masopustní veselí III – rej maškar     

 

                                         Spokojené kobylky

 

Typickou součástí závěru masopustu byl rej maškar, který obcházel s muzikou vesnici. Průvody masek, byly ještě v 19. století vyhrazeny jen svobodné mužské mládeži a mladým ženatým mužům. To, co vykoledovali, zpeněžili a utratili na taneční zábavě. Bujaré masopustní obchůzky maskovaných postav, zakončující zimní období tanečních zábav a zabijaček se nazývají fašanky.

                                           Masopustní  svatba

K nejstarším formám masek patří převleky mužů za ženy, hlavně nevěsty. V minulosti se během obchůzky bylo možno setkat i s parodií celé svatby. Tradiční maskou bývala i kobyla skrývající dvě osoby. Ke staršímu typu masopustních  masek patří  babka s nůši, maska žida s rancem na zádech, husar na koni, cikánky  a další. Častým námětem bývaly běžné profese a povolání. V průvodu tak potkáváme řezníky, holiče, lékaře, dráteníky, policajta, hasiče nebo vojáky. Nejrůznější zvířecí masky jsou zase koza či kozel nebo kůň s jezdcem. Masopustní maska byla často prostředkem výsměchu a kritiky některých lidských vlastností a neřestí – tloušťkou počínaje, přes hamižnost konče. Nechyběly ani masky mýtických a pohádkových postav – smrtky, čerta, hastrmana, lucky. Jen málo fašanků se odehrává v krojích, karneval je především rej komických masek a převleků.

           

                                                         Lucky

Svátek svaté Lucie sice připadá  na 13. prosince, ale proč by se nemohla přimíchat mezi masopustní rej. Představuje ji postava bíle zahalená s maskovanou tváří a s dlouhým nosem. Na Valašsku nosí peroutku, kterou má v pytlíku s moukou a tou pak maže koho potká po tváři pro štěstí.  Je totiž i patronkou velkého množství profesí a řemesel. Mimo jiné i krejčích, švadlen a tkalců, takže možno říct, že je i ochránkyní patchworkářek. Takže dámy a pánové pojďme na masopustní rej, užít si zábavy.

 

Jak se tvořily masopustní quilty:

 

Část třetí  –  našívání masopustních postaviček  : 

Minule jsme si připravili podklad, na kterém máme nastehované jednotlivé figury. Víme tedy, kde která má být a můžeme se pustit do skládání figur z jednotlivých dílků. Vybrali jsme si první dvě a pomocí špendlíků dílky fiksujeme k podkladu.  Když je máme hotové, ještě jednou na závěr zkontrolujeme zda je vše v pořádku a postupně jednotlivé díly zažehlujeme, přilepujeme k podkladu. Pracujeme postupně po jedné nebo po dvou figurách, které se pak ihned po nalepení  přišívají.  To si řekla praxe, protože ač jsou dílky nalepené, přesto dochází k tomu, že se v některých místech odlepují, proto je lepší hned je přišívat. 

                         Našpendlení figur                                              

 

       Zažehlené (přilepené) figury                               Přišité figury

                                 

Pokud jde o steh, který Věrka používá, tak bylo uděláno bezpočet zkoušek, aby se vybral ten pravý. Co do tvaru, velikosti, upnutí a podobně. Dnes už je jeden osvědčený a ten se používá. To je řeč o stehech, které jsou šité strojně. Na obrazu je ovšem mnoho ošidných míst (např. ostrých rohů), které se strojem tak dokonale neušijí. Především ruce a obšívání prstů jsou kamenem úrazu a proto tyto části Věrka šije ručně. Je to preciznější a nemusí se pak párat, když se něco nepodaří, takže bez ruční práce se její quilt neobejde.  Ostatně jedním z bodů při hodnocení v zahraničních soutěžích je právě kvalita šití. A porotci vás okamžitě odhalí, když něco není v pořádku.

        

   Používaný steh                  Zauzlování stehů na rubu quiltu

Tak jako je pro styl wallachia quiltu typické použití barev, tak stejně důležitým atributem je používaný steh, který dává celému obrazu osobitý nádech. Proto si Věrka na něm dává velmi záležet a nejednou se stalo, že  když není úplně v pořádku tak jej vypárala a znovu našila. Ostatně povšimněte si, nalepené postavičky bez obšití a pak když je obšitá. Je to na první pohled nebe a dudy, takže se ukazuje, že i taková věc jakým je steh, může při konečném efektu hrát velkou roli. U našich quiltů je to jednoznačné.

          Před stehováním                       Po stehování

Tak se postupovalo při první figuře, tak se postupuje i u ostatních eventuelně např. i se stromečky, hvězdičkami či dalším,  dokud obraz není celý hotový. V průběhu této práce, jak jednotlivé díly postupují a obraz se postupně zaplňuje, tak  nastává i postupné očumování, jak to bude vypadat. To nás už neopustí a trvá až do konce quiltu. Někdy musím Věrce říct, aby už toho koukání nechala, že jej vyhledí a co pak zůstane na výstavu pro ostatní. Naštěstí ale vždy něco zůstalo.

                                               Přilepení a obšití dalších figurek

 

               

             Konečný obraz připravený ke složení sendviče a ke quiltování