Patchworkové kouzlení
Lev Rak Kozoroh
Kdysi, možná před deseti lety, když Věrka začínala nás zaujala znamení jednoho francouzského autora. Byly sestaveny výhradně ze čtverců a trojúhelníků a je na nich vidět, že si s nimi krásně pohrál a vytvořil docela pohlednou kolekci dvanácti obrázků, které nás oslovily.
Dnes víme, že se dá v patchworku vymyslet leccos, ale tenkrát jsme si uvědomili, že pokud si autor vytvoří svůj vlastní pohled, svůj vlastní přístup, chcete-li svůj vlastní styl je to pro propagaci jeho prací velmi prospěšné. Ostatně vypozorovali jsme si to i u jiných druhů umění. Vemte si např. grafika Adolfa Borna. Jeho pohádky (kupříkladu Mach a Šebestová) či jeho grafiky poznáte na první pohled. To proto, že má svůj styl. Stejně tak poznáte fotografie Jana Saudka, nebo comics jeho bratra Káji Saudka či vtipné kresbičky Neprakty, Vladimíra Renčína nebo obrázky Josefa Lady a podobně. I u světových malířů je tomu podobně. Salvatore Dali či Hieronymus Bosch nebo chcete-li Jean Effel a další a další, ti všichni mají svůj osobitý styl, díky kterému je okamžitě identifikujeme a přesto, nebo právě proto nás jejich díla okamžitě zaujmou.
Adolf Born Josef Lada Jean Effel
Tady vidíme, jak je styl důležitý a z čeho všeho se můžeme inspirovat.
A jak je to v patchworku? I tam lze hovořit o stylu. Jistě poznáte přírodní motivy Jaroslavy Gricové, komediální postavičky nebo třeba i náš Wallachia quilt, i tam se dá mluvit o stylu. Několikrát se nám stalo, že když quilt byl instalován na výstavě, návštěvníci jej poznávali a s jistotou tvrdili, že je od Věrky aniž si předem přečetli jméno autorky. A nemýlili se, ani nemohli, protože je to styl se svými rysy, který je vždy k poznání.
Slyšeli jsme zajímavou glosu od kolegyně patchworkářky. Ta byla v Kanadě a tam se setkala s místními patchworkářkami, které tvrdily, že patchwork není jen šití a scházení se s kamarádkami, ale že „patchwork je životní styl“. To se nám náramně líbilo a plně se pod to podepisujeme. Když někdo uvidí naše quilty asi mu dojde čeho jsme vyznavači.
Carol Heinz Martine Apaolaza Caryl Bryer Fallert
Styl je při tvorbě patchworku nesmírně důležitý a přejeme všem, aby jste se k němu dopracovali. Aby se o vás řeklo totéž jako se řekne : tohle znám to je Carol Heinz, to jsou nádherná zákoutí Martine Apaolaza či Caryl Bryer Fallert a řada dalších. I Faccet má svůj styl, o tom jste se mohly přesvědčit na výstavě 2015 v Praze. Takže milé patchworkářky pracujte na svém pojetí quiltu. Nekopírujte, tvořte své vlastní já. A ono je jedno jestli šijete arty, klasiku, obrázkové quilty či cokoli jiného.
My tvoříme folk art, ale se zájmem se podíváme i na jiné techniky a s chutí zatleskáme každému quiltu, který nás dokáže uchopit svým nápadem, barevností, technickým provedením. Představujeme jen malou ukázku několika naprosto odlišných technik. Každá z nich je diametrálně jiná a přesto nás dokáží zaujmout a oslovit, stejně jako možná vás. Žasneme nad kouzelným zpracováním rumunské výtvarnice Iny Statescu, nad miniaturami japonky Kumiko Frydl nebo nad dokonalým pojetím klasiky, které vytvořil Henk van Kooten.
Je to fantazie nápadů a zpracování. Píšeme o tom proto, že je řada krásných výtvorů kolem nás a bylo by škoda kolem nich projít jen tak bez povšimnutí. Je to zahraniční výběr, ale i v Česku je řada mimořádných patchworkářek, které se mohou pochválit svými výtvory. Jen namátkou některé z nich.
Klasika Miniatura Art quilt
Renata Edlmanová Dáša Votoupalová Jana Lálová